Joi, 25 aprilie 2011  
S Marcu, evanghelist (+ sec I)  
 MENIU
   scriptura
   predici
   rugaciuni
   cantece
   calendar
   sfinti
   imagini
   stiri
   biblioteca
   posturi
   varia
 PREDICI
Start :: Predici :: IPS Ploscaru

4 iulie 1990
Dragi credincioși,

Ieri v-am vorbit despre credință. A crede este a ține de adevărat ce ne spune cineva, iar a crede în Dumnezeu este a ține de adevărat tot ce ne-a spus Dumnezeu. Astăzi vă voi spune ceva despre ateism, așa se numesc cei ce nu cred în Dumnezeu.

Secolul trecut a fost un secol al libertății și omul a crezut că se poate elibera și de supunerea pe care o datorează lui Dumnezeu. În această vreme au trăit ateiști ca: Marx, Engels, Lenin, Stalin. Toate țările dominate de ateism au trăit forțat o mentalitate din secolul trecut, pe care au impus-o cu forța stăpânitorii atei. Oamenii se temeau să intre în biserică, să-și facă cruce, să-și boteze copiii, etc.

Această doctrină ateistă a influențat negativ viața popoarelor. Ateismul este de trei feluri: negativ, pozitiv și practic.

Ateismul negativ - este acela care nu cunoaște pe Dumnezeu și nu a putut auzi de Dumnezeu. Așa sunt oamenii nebuni care nu pot percepe, sunt copiii care încă nu pot vorbi și nu înțeleg, mai sunt cei care nu au avut posibilitatea să cunoască aceste lucruri. Așa sunt copiii crescuți de animale. De exemplu, în India un copil a fost crescut de lupi, iar în Africa a fost găsit un copil crescut de gazele. El fugea foarte repede, sprijinindu-se și de mâini. Acești copii, desigur, nu au avut de unde să audă despre Dumnezeu. Astfel de oameni, care nu au putut sau nu au vrut, sau nu au avut ocazia de a auzi vorbindu-se de Dumnezeu, se numesc atei negativi.

Ateismul pozitiv - este acel ateism care, deși cunoaște că există Dumnezeu, ateul preferă anumite privilegii materiale (un salar bun); deci, pentru un câștig, ei sunt împotriva lui Dumnezeu. Despre aceștia, filozoful grec Plutarh spunea: "Tot ateul ziua se laudă și neagă, dar când vine noaptea și meditează singur, îl copleșesc îndoielile și este cuprins de remușcări". Sunt însă și persoane de bună credință, pentru că așa au învățat de mici, că nu este Dumnezeu. Dacă harul ceresc le vine în ajutor, ei fiind sinceri, pot să devină credincioși.

Ernest Psichari (1883-1914), nepotul lui Renan, crescut fără credință, ajunge ofițer în Mauritania. Aici, singurătatea pustiului, unde nu se aude decât plânsul deșertului (frecarea boabelor de nisip), îl pune într-un climat de credință. Acum îl găsește pe Dumnezeu. În cartea sa, "Întoarcerea centurionului", își descrie propria convertire. Astfel, sinceritatea, chiar când este persecutoare, ca a Sfântului Pavel, se termină de multe ori printr-o revărsare a harului divin.

Ateismul practic - este atunci când omul nu-și bate capul, trăiește așa ca și cum Dumnezeu n-ar exista. Aceștia sunt cei despre care Sfântul Pavel zice: "a căror Dumnezeu este pântecele". Acești oameni spun că nu au nevoie de Dumnezeu, parcă religia ar fi o satisfacție, un spectacol. Numărul acestora este cel mai mare.

Care sunt cauzele ateismului?

Greșeala - adică o educație greșită, o eroare neînlăturată la timp. De ex., dacă plecăm cu o mașină la Timișoara și, după ce am mers o bucată de drum, vedem o indicație, dar care a fost deviată de cineva, noi mergem pe un drum greșit. Mergând pe acest drum nu vom ajunge la Timișoara, ci în altă parte. Așa se întâmplă cu sufletele care merg pe un drum greșit.

Prejudecățile - adică formarea unei păreri greșite. Omul trăiește cu anumite greșeli, iar aceste idei se închistează cu vârsta și nu mai acceptă schimbarea ideilor sale, cum zice Voltaire: "Mai curând poți să faci dintr-un sălbatic un civilizat, decât să faci pe un om civilizat să renunțe la prejudecățile sale".

Ignoranța - omul nu citește, nu studiază, nu acceptă părerile altuia, rămâne în necunoaștere, nu dorește să cunoască.

Trufia - Milton, scriitor englez, în cartea sa renumită, "Paradisul pierdut", redă cuvintele lui Lucifer: "Mai bine să fiu primul în iad, decât al doilea în rai!". Este marea trufie care nu vrea să se plece, nici să accepte anumite adevăruri. Poate, trufia este cel mai mare dușman al credinței, căci nu suportă pe nimeni mai capabil, se face pe sine Dumnezeu. Lucifer a zis: "Nu vreau să slujesc" și a căzut din rai.

Pasiunile - sunt o cauză a ateismului și în special pasiunile de senzualitate. Acestea îl fac pe om să se teamă când aude de Dumnezeu. Dar, pasiunea este atât de înrădăcinată încât nu o poate înlătura, este ca mărăcinii care înăbușe orice sentiment religios. Blaise Pascal spunea: "Dacă vrei să fi convins de adevărurile eterne, nu trebuie să multiplici dovezile, ci să-ți stăpânești patimile".

Exemplul rău - cineva mi-a istorisit cum s-a dus într-o zi de Vinerea Mare la preotul din sat și l-a găsit mâncând cârnați. În clipa aceea s-a îndepărtat de credință. Spune Sfântul Pavel în Epistola către Romani: "Din cauza voastră este urât numele meu între neamuri(...)". Dar acest om, după mulți ani, a intrat în biserica din Comloș, unde era preotul Bodogan, care mai târziu s-a făcut călugăr și era la rugăciunea de început a Sfintei Liturghii: "Împărate ceresc". Fiind aproape de preot, a fost atât de impresionat de evlavia lui încât s-a convertit pe loc. Astfel, un exemplu rău poate îndepărta pe om de Dumnezeu, iar un exemplu bun poate converti la credință.

Charles de Foucault, despre care am mai vorbit, necredincios, când era ofițer în Sahara a fost impresionat de minunile creației: nopțile cu stele strălucitoare, pustiul nesfârșit al nisipului, tăcerea, toate l-au predispus la meditație. El avea cunoștințe de religie, dar viața ușuratică a tinereții l-a îndepărtat de Dumnezeu, însă aici, a început să mediteze și să simtă o dorință de a sta de vorbă cu un preot bun. După întoarcerea din Sahara, întâlnește pe Pr. Juvelen, un bun cunoscător de suflete. Charles vrea să stea de vorbă cu el. Dar preotul îi spune: "Mai întâi trebuie să te spovedești, apoi vom sta de vorbă". Charles își face o bună examinare de conștiință și se spovedește. După aceea îi spune: "Părinte, nu mai trebuie să stăm de vorbă, toate dubiile s-au risipit". Conștiința curată întărește credința!

Îmi amintesc că, la Securitatea din Timișoara, în fața celulei mele, era o sală unde se afla o masă, aici erau aduși tinerii pentru intimidare (era după Revoluția din Ungaria). Într-o zi am privit pe gaura cheii și am văzut un tânăr, cam de vreo 17 ani, care se agita disperat. La un moment dat, deschide vizeta de la celula mea și zise: "Părinte, și dumneata ești aici? Eu sunt disperat, eu mor aici". I-am răspuns: "Nu te teme, că nu mori, vei sta aici numai câteva zile, roagă-te!". "Dar eu nu cred în Dumnezeu, la școală mi-au spus că nu există Dumnezeu". Atunci i-am zis: "Există, îți spun eu, roagă-te!". Nu puteam să întind vorba cu el, căci dacă ne surprindea gardianul eram pasibili de mari pedepse.

După ce a închis vizeta, am auzit cum se ruga cu voce tare rugăciunea "Tatăl nostru", de vreo cinci ori, apoi a venit din nou la vizeta mea și a ridicat-o. Am văzut că avea lacrimi mari pe obraz, ca boabele de struguri, și mi-a zis: "Părinte, există Dumnezeu!". Se vedea din cuvinte că a prins curaj. Eu i-am spus: "Mâine îți vor da drumul, dar după ce ieși să nu uiți că există Dumnezeu". Iar el mi-a răspuns: "Nu, nu voi uita niciodată că Dumnezeu există". Cred că nu a uitat, pentru că, după mulți ani, a venit să mă viziteze. Era inginer și pleca împreună cu familia în Germania.

Să ne rugăm pentru necredincioși. Cea mai mare nefericire a unui om este învârtoșarea inimii, nu caută să afle adevărul despre Creator, fiind astfel expus chinurilor veșnice. Pentru cei care nu au credință, Domnului să ne rugăm. Amin.




© 1999-2011 www.greco-catolic.ro / www.greek-catholic.ro / all rights reserved / contact