Sâmbata, 20 aprilie 2011  
S Teodor Trichina, c (+ sec V)  
 MENIU
   scriptura
   predici
   rugaciuni
   cantece
   calendar
   sfinti
   imagini
   stiri
   biblioteca
   posturi
   varia
 PREDICI
Start :: Predici :: IPS Ploscaru

3 iulie 1990
Dragi credincioși

Ieri v-am vorbit despre necesitatea mântuirii, care este datoria noastră cea mai mare, pentru care am fost creați de Dumnezeu. Astăzi vă voi vorbi ceva despre credință. Ce înseamnă a crede?

A crede înseamnă a ține de adevărat ceea ce îți spune cineva. Iar a crede lui Dumnezeu, înseamnă a ține de adevărat ceea ce îți spune Dumnezeu. În această viață, omul nu poate cunoaște pe Dumnezeu direct, dar cu mintea sa poate ajunge la o cunoaștere parțială a lui Dumnezeu.

În antichitate, marii învățați au ajuns prin rațiune la concluzia că există Dumnezeu și că este numai un singur Dumnezeu. De ce trebuie să fie numai unul? Pentru că Dumnezeu trebuie să fie cel mai mare, cel mai perfect, cel mai bun. Doi ar putea fi egali, de aceea numai unul poate fi Dumnezeu care întrunește toate perfecțiunile. Filozofii din antichitate: Cicero, Socrate, Plutarch, au fost de acord că este numai un Dumnezeu; totuși, ei au acceptat să fie mai multe zeități la care se închinau oamenii din vremea aceea. Sfântul Augustin spunea că magii de la răsărit, care au venit să se închine Împăratului nou-născut, dacă n-ar fi avut o stea călăuzitoare, niciodată nu ar fi găsit pe Isus. Tot așa și noi, numai cu mintea noastră rațională, fără ajutorul lui Dumnezeu, niciodată nu am fi putut ajunge la cunoașterea lui Dumnezeu.

Omul știe și crede că există Dumnezeu, așa cum credeți dumneavoastră, prin harul lui Dumnezeu. Toți cei prezenți avem credința că există Dumnezeu. Dar, cum s-a făcut cunoscut Dumnezeu omului? S-a făcut cunoscut omului prin două căi: revelația și natura creată. Ce este revelația? Cuvântul revelație este un cuvânt latin: velum - văl, iar revelo - a da la o parte, înseamnă a da vălul la o parte.

De exemplu, vedem că sculptorii care lucrează la o statuie o țin acoperită cu o pânză, ca să nu se vadă. Numai când statuia este gata, vălul se îndepărtează și statuia se descoperă, se relevă. Credința în Dumnezeu este înnăscută în sufletul omului. Cu 30.000 de ani înainte de Cristos, în era paleolitică, omul a crezut într-o divinitate. Pe atunci, oamenii nu cunoșteau uneltele, foloseau doar piatra nefasonată, loveau cu ea așa cum era. Chiar în acea perioadă, omul primitiv avea sentimentul că există o ființă superioară.

În Franța și Spania s-au găsit peșteri cu picturi rupestre. Pe pereții stâncilor se reprezentau bizoni, lei, urși, oameni care vânau cu arcul cu săgeți, dar se aflau și morminte. Toate mormintele erau așezate cu capul spre răsărit, pictate pe dinăuntru cu roșu - cultul vieții. În aceste morminte s-au găsit și flori; aceasta arată că morții erau pregătiți pentru continuarea unei alte vieți. Știința care studiază polenul florilor, numită palenologie, a putut cu ajutorul microscoapelor să descopere acest polen și să stabilească ce flori au fost. Deci, ei credeau într-o ființă superioară, credeau că există Dumnezeu.

Dar, cum știm noi că există Dumnezeu? O știm pentru că ne-o spune mintea noastră, avem anumite idei care nu sunt materiale, ci spirituale. Omul are suflet rațional, pe când animalele nu-l au. Așa de exemplu: la o pisică sau cățel, în zadar îi vei spune despre un lucru că este adevărat, că este frumos, că este bine. Animalul nu poate lua contact cu lucruri care nu se văd, spirituale. El trebuie să miroase, să atingă, să pipăie; putem vedea că omul are anumite facultăți pe care animalele nu le au.

Omul are suflet rațional și astfel poate ajunge la conștiința că există Dumnezeu. Cum putem ajunge la cunoașterea lui Dumnezeu? Putem ajunge la cunoașterea lui Dumnezeu după cauze. Tot ce ne înconjoară are o cauză, orice efect trebuie să aibă o cauză. Mintea sănătoasă, fără părtinire, trebuie să recunoască faptul că toate au avut un creator, o cauză primară și rațională pe care o numim Dumnezeu. Dar, aceasta o poate constata numai omul.

Dacă omul vede un cuib de cioară într-un copac, chiar dacă nu sunt pui în el, știe că este un cuib de pasăre. Dar o altă pasăre nu știe decât dacă vede în cuib un pui de cioară. Animalele nu pot deduce după cauze. Omul cu minte sănătoasă poate deduce prin rațiune, după cauze, că există un Dumnezeu, Creatorul a toate.

Sunt și teorii care neagă existența lui Dumnezeu, dar nu au o rațiune solidă. De exemplu, Charles Darwin (+1882), învățat englez, a lansat teoria evoluției, adică la început a fost viața în niște viruși, care s-au transformat în bacterii, apoi în microbi, din microbi au apărut ființe unicelulare, apoi pluricelulare. Din niște ființe primitive s-au dezvoltat peștii, apoi o rață, din rață s-a făcut o gâscă, apoi un struț și tot așa milioane de ani, după care a apărut omul. Dar cum pot apărea, din ființe ne-vii, ființe vii cu inteligență și rațiune. Chiar dacă presupunem că a existat o evoluție, aceasta nu putea să fie fără Dumnezeu, fără o cauză primară, care să dirijeze această evoluție.

Tot Darwin elaborează o teorie a adaptării: adică o găină a tot umblat prin apă până s-a transformat în rață, a început să înoate și să prindă pești; sau, prin lupta pentru existență: adică animalele s-au luptat între ele pentru supraviețuire. Ultima teorie a lui Darwin este selecția naturală, când cei mai tari au distrus pe cei mai slabi. Dar întâmplarea și haosul, chiar în milioane de ani, nu poate da naștere la ființe organizate și raționale, ci a trebuit să fie o minte rațională superioară, care a creat totul și pe care o numim Dumnezeu.

Noi trebuie să credem că Dumnezeu există din cauzele pe care le întâlnim la fiecare pas: cerul înstelat cu milioane de stele, galaxiile îndepărtate la zeci de mii de ani lumină, până la firul de iarbă, toate ne vorbesc de o minte superioară care le-a creat și le-a dat o destinație precisă, pentru a urma voința Creatorului.

Vă spun o întâmplare din viața lui Charles de Foucauld, ofițer francez și apoi călugăr în Sahara. Ca ofițer el a mers în Sahara să facă hărți despre aceste ținuturi, colonii franceze. Era însoțit de un arab, călăuză pentru deșert. La anumite ore, arabul se ruga pe un covoraș după legea musulmană. Într-o zi, ofițerul îl întrebă: "Cui te rogi?". "Lui Alah", răspunse arabul. "Dar de unde ști că există?", zâmbi ofițerul. Dar, călăuza nu-i răspunse imediat. Seara au ajuns la un loc unde au întins cortul pentru noapte. A doua zi, când s-au sculat, au văzut în jurul cortului urme de leu. Ofițerul s-a speriat și a zis: "Astă noapte am fost vizitați de un leu". "De unde știți?", îl întrebă arabul. "Foarte simplu, după urme", zise ofițerul. Atunci arabul reluă discuția din ziua precedentă: "Vedeți, după urme știu și eu că există Dumnezeu". Ofițerul rămase pe gânduri și, meditând la imensitatea cerului presărat cu stele strălucitoare, în curând se converti.

Dacă ne-am întreba: "De ce are trandafirul spini, sau, de ce are albina ac?", am răspunde simplu: "Ca să se apere". Cel ce a făcut spinul pentru trandafir și acul pentru albină a avut o minte superioară, dând plantei sau albinei armă de apărare.

Mântuitorul a spus: "Dacă veți avea credință cât un grăunte de muștar și veți zice muntelui acestuia: «mută-te», el se va muta în mare". A venit la Isus un tată care avea un copil bolnav de epilepsie. Mai întâi tatăl a mers cu copilul la apostoli ca să-l vindece, dar aceștia nu au putut. Isus îl întreabă pe tată: "Crezi că îl pot vindeca?". Și tatăl răspunse: "Cred, Doamne, ajută necredinței mele". Și Isus a vindecat copilul.

Să-l rugăm și noi pe Isus: Doamne, cred, dar ajută necredinței mele! Amin.




© 1999-2011 www.greco-catolic.ro / www.greek-catholic.ro / all rights reserved / contact