Vineri, 29 martie 2011  
Ss Marcu, ep, m, Ciril d, m si insotitorii lor (+ ...  
 MENIU
   scriptura
   predici
   rugaciuni
   cantece
   calendar
   sfinti
   imagini
   stiri
   biblioteca
   posturi
   varia
 PREDICI
Start :: Predici :: IPS Ploscaru

26 iulie 1990
Dragi credincioși,

Astăzi vă voi vorbi despre legi. Ce este legea? Legea este o poruncă sau o dispoziție dată de superiorul societății, pentru binele comun și publicată la toți. Dacă nu este dată pentru binele comun, legea nu este dreaptă; dacă nu este publicată îndeajuns, oamenii nu știu că sunt obligați s-o țină. Nu așa cum era sub dictatura trecută, când erau unele legi pe care le știa numai securitatea, poporul nu le știa. De exemplu, dacă unul a vorbit cu un cetățean străin, era dus la închisoare. Nu se publica, pentru că era o rușine să publici asemenea legi, și atunci o țineau în secret.

Când poruncile lui Dumnezeu sunt în opoziție cu poruncile oamenilor, noi trebuie să ținem cu orice risc poruncile lui Dumnezeu. Dar dacă oamenii spun: "De nu faci cum zic eu, te scot afară din casă"? Ca să nu mă scoată afară din casă, atunci fac așa? Nu, întâi este porunca lui Dumnezeu. Dar: "De nu faci cum zic eu, dacă nu te lași de credința ta, te bag la închisoare"? Eu trebuie să fiu dispus să suport închisoarea. Sau poate mă va omorî. Chiar dacă mă va omorî, de Dumnezeu să nu mă las. Însuși Dumnezeu spune: "Dacă nu vei sluji Domnului Dumnezeului tău cu bucurie și cu pace, vei sluji dușmanului tău cu plâns și cu amărăciune".

Sunt și legi mixte, date și de Dumnezeu și de oameni. Să nu furi, asta o spune și Dumnezeu, dar și legile civile.

Dar, sunt anumite legi care sunt numai civile și nu au nici o obligație în conștiință. De exemplu, pe un pod scrie să nu se circule cu o greutate mai mare de 1000 Kg, și tu mergi cu 1200 Kg. Dacă nu ești prins, nu ți-a făcut nimic, nu ești obligat în conștiință cu nimic. Dacă într-un loc scrie că se circulă numai pe partea dreapta, și tu circuli pe stânga, dacă nu te-a prins nimeni nu s-a întâmplat nimic, nu ești obligat în conștiință. Aceasta se numește, lege penală.

Atunci când se pune în discuție porunca lui Dumnezeu și porunca oamenilor, noi trebuie să alegem întotdeauna porunca lui Dumnezeu. Sfântul Petru cu Sfântul Ioan s-au dus la Templul din Ierusalim să se roage. Acolo era un paralitic din naștere, pe care alții îl aduceau la poarta templului să cerșească. Când au intrat apostolii, paraliticul le-a cerut ceva. Petru, inspirat de Dumnezeu, a zis: "Argint și aur nu am; dar ce am îți dau. În numele lui Isus Nazarineanul, scoală-te și umblă!". (F. Ap. 3, 6). Și paraliticul îndată a sărit, i s-au întărit picioarele și umbla. Toți cei care au văzut, au rămas încremeniți.

Sfântul Petru, fiind adus în fața Sinedriului, le-a spus: "Voi ați omorât pe Isus Cristos, dar ați făcut-o din greșeală, pentru că nu ați știut că este Fiul lui Dumnezeu, întoarceți-vă și Dumnezeu vă va ierta". Marii preoți l-au întrebat: "În numele cui ai vorbit și cu ce putere ai făcut această minune?". El a spus: "Cu puterea lui Isus Cristos. De ce vă uitați așa la noi, parcă cu puterea noastră am fi făcut minunea. Nu, ci cu puterea lui Dumnezeu. Dar dacă am făcut-o cu puterea lui Dumnezeu, să știți că Isus Cristos pe care l-ați omorât a fost Fiul lui Dumnezeu". Văzând că sunt oameni fără învățătură, i-au amenințat să nu mai predice în numele lui Isus. Dar Sfântul Petru a spus: "Judecați voi, putem noi asculta mai mult de voi, decât de Dumnezeu?" (F. Ap. 4, 19). Aceasta trebuie s-o spună fiecare om atunci când este pusă în coliziune porunca lui Dumnezeu și porunca oamenilor.

La anul 286 era împărat în Roma Dioclețian. El a pus co-imperator în Galia pe Maximian. Așa era obiceiul la romani, să pună doi co-imperatori, împărați egali cu cel de la Roma. Unul era în Galia, unul în Siria. De ce se făcea aceasta? Pentru ca generalii să nu se ridice și să meargă cu armată împotriva Romei și generalul să se declare împărat. Maximian era în război în Galia și, înainte de a începe lupta, a invitat pe toți soldații să aducă jertfă zeilor păgâni. Un comandant al legiunii din Teba, numit Maurițiu, era creștin, la fel și legiunea sa de 6000 de soldați. Maximian a dat ordin că dacă aceștia nu vor să se supună, să fie decimați, adică tot al zecelea să fie omorât. Văzând că nici așa nu se închină, a poruncit să fie omorâți toți. Sfântul Augustin spune: "Ei au ascultat mai mult de Dumnezeu decât de oameni".

După ce a început reforma în Anglia, sub Henric al VIII-lea, Părinții Iezuiți au trimis un preot în Scoția să celebreze Sfânta Liturghie. Preotul s-a dus acolo, a slujit Sfânta Liturghie, dar a fost prins și dus în fața Judecătorului care l-a întrebat: "De ce ai slujit aici Sfânta Liturghie, care este interzisă de rege sub pedeapsă de moarte?". Preotul a răspuns: "Judecați voi, dacă Isus Cristos a spus: «Aceasta să o faceți întru amintirea mea», pot eu să ascult de voi mai mult decât să-l ascult pe Isus Cristos?". Pentru aceasta, a primit pedeapsa capitală.

Un eveniment mai apropiat de zilele noastre a fost arestarea celor 12 episcopi ai Bisericii Greco-Catolice Române. Toți acești episcopi au acceptat închisoarea, au acceptat să moară, dar nu l-au părăsit pe Isus Cristos.

Fiecare dintre noi, atunci când se pune alternativa între porunca lui Dumnezeu și poruncile oamenilor, să avem curajul să răspundem ca Sfântul Petru: "Judecați voi, putem noi asculta mai mult de voi, decât de Dumnezeu?" (F. Ap. 4,19). Amin!




© 1999-2011 www.greco-catolic.ro / www.greek-catholic.ro / all rights reserved / contact