Sâmbata, 20 aprilie 2011  
S Teodor Trichina, c (+ sec V)  
 MENIU
   scriptura
   predici
   rugaciuni
   cantece
   calendar
   sfinti
   imagini
   stiri
   biblioteca
   posturi
   varia
 PREDICI
Start :: Predici :: IPS Ploscaru

1 iulie 1990
Dragi credincioși,

În luna mai am vorbit despre Sfânta Fecioară Maria, iar în luna iunie despre devoțiunea către Preasfânta Inimă a lui Isus și marile daruri pe care le conferă Isus celor ce-L cinstesc.

În această lună iulie, vom medita un ciclu de îndrumări pentru viața spirituală a credincioșilor, care, datorită regimului trecut, au trăit mulți ani fără o catehizare sau aprofundare a întrebărilor esențiale ale vieții. Vom începe astăzi cu semnul Sfintei Cruci, care este simbolul creștinului. Crucea a fost instrumentul de pătimire a Mântuitorului nostru Isus Cristos, care a acceptat să fie răstignit pentru răscumpărarea neamului omenesc de sub păcatul strămoșesc. Semnul crucii se face unind trei degete de la mâna dreaptă, reprezentând Sfânta Treime: Tatăl, Fiul și Spiritul Sfânt, iar cele două degete se închid în palmă, simbolizând natura dumnezeiască și natura omenească a Mântuitorului, căci El a fost Dumnezeu adevărat și om adevărat într-o singură persoană. Așadar, Sfânta Treime este un singur Dumnezeu în trei persoane.

Crucea este drapelul oricărui creștin care, însemnându-se pe frunte, la piept și la umeri, mărturisește cele două mari mistere ale religiei noastre: misterul Sfintei Treimi și misterul răscumpărării noastre. În Vechiul Testament, crucea a fost simbolizată prin șarpele de aramă pe care l-a înălțat Moise în pustiu pentru a se vindeca cei mușcați de șerpi (Numeri, 21).

Tot un simbol al crucii a fost poziția lui Moise, cu mâinile întinse în formă de cruce, până ce Iosua a bătut pe Amaleciți (Ieșire 17). Semnul sfintei cruci a fost ținut secret în timpul persecuțiilor din primele veacuri ale creștinismului, până când Dumnezeu a voit ca semnul crucii să fie prilej de izbândă pentru împăratul Constantin cel Mare. În anul 312, când Constantin se apropia de podul Milvius, nu departe de Roma, voind să înfrunte pe rivalul său Maxențiu, deodată, în plină zi, s-a arătat pe cer o cruce luminoasă și cuvintele "In hoc signo vinces" (în acest semn vei învinge). Împăratul a hotărât să se pună simbolul crucii pe toate steagurile armatei și de fapt a câștigat lupta. În urma acestei victorii, împăratul a dat Edictul de la Milano, în anul 313, prin care declara creștinismul religie de stat. A fost un mare eveniment în viața Bisericii creștine persecutată până atunci.

Se pare că tot de atunci este obiceiul să se facă prapori în bisericile creștine, care se poartă la procesiuni. Prin semnul crucii noi obținem binecuvântarea lui Dumnezeu în toate împrejurările și suntem protejați împotriva atacurilor diavolului.

Sfântul Patrick (+461) apostolul creștinării Irlandei, reprezenta Sfânta Treime printr-un trifoi cu trei frunze și codița. Așa a rămas până astăzi trifoiul emblema Irlandei.

Semnul crucii trebuie făcut cu atenție rostind cuvintele "Mărire Tatălui și Fiului și Spiritului Sfânt", rar și cu evlavie. Este o mărturisire de credință și un act de iubire față de Sfânta Treime. Semnul crucii se face dimineața la sculare, înainte de mâncare și după mâncare, când plecăm la drum, seara înainte de culcare, în necazuri, în lupte sufletești și la rugăciune. În mod deosebit, crucea trebuie făcută cu atenție în biserică. La intrarea în biserică nu vă uitați la icoane sau la alte persoane, ci primul gând să fie a privi la altar și a-L saluta pe Isus, făcând semnul crucii cu multă evlavie. Salutăm pe Dumnezeu făcut prizonier pentru noi, El ne așteaptă cu drag. Să ne gândim la cuvintele din imnul euharistic, compus de Sfântul Toma de Aquino, Te ador Isuse: "S-ascundea pe cruce ce-i dumnezeiesc, iar aici s-ascunde și cei omenesc".

Tot cu gândul la vizita pe care o faceți în biserică aș dori să vă recomand cum trebuie să veniți la Isus:

- în biserică nu se intră cu mâinile în buzunar, sau cu mâinile la spate;

- femeile să nu intre în biserică îmbrăcate indecent, cu decolteuri mari, fuste scurte, strâmte și tăiate;

- în biserică se intră cu modestie, simplitate și reculegere;

- nu se stă picior peste picior, nu se întoarce capul în toate părțile, ci trebuie să fim atenți la rugăciunile ce se fac.

Trebuie, așadar, să avem o atitudine de reculegere, căci am venit să vizităm pe Isus, Marele Împărat al Universului. Dacă dumneavoastră ați înțeles acest lucru, ați făcut primul mare pas în viața sufletească.

Vă mai amintesc că astăzi, Biserica sărbătorește pe Sfinții Cosma și Damian, doctori fără argint. Adică, ei consultau pe bolnavi fără să primească nici un ban. Astăzi toți absolvenții de medicină, înainte de a începe să profeseze, fac așa-numitul "Jurământ al lui Hipocrate" că nu vor primi nici un ban; dar nu se țin de jurământ căci toți primesc bani.

Acești doi frați, Cosma și Damian, au trăit în Siria în sec. IV. Fiindcă nu primeau bani, s-a dedus că sunt creștini. Tocmai începuse prigoana împotriva creștinilor sub împăratul Dioclețian. În Siria era guvernator Lisias. Acesta i-a chemat pe cei doi frați în fața tribunalului și le-a cerut să aducă jertfă zeităților imperiului. Deoarece au refuzat, au fost torturați și condamnați la moarte prin tăierea capului. La mormântul lor s-au făcut multe minuni și sunt invocați în cazuri de boli grave. Amintirea lor a rămas vie în sufletele credincioșilor, numindu-i Sfinții Cosma și Damian, doctori fără argint.

În încheiere, vă recomand să nu uitați că semnul crucii este o invocație scurtă, dar foarte importantă în viața creștinului. Să facem semnul crucii cu evlavie și atenție, cinstind astfel Preasfânta Treime. Amin.




© 1999-2011 www.greco-catolic.ro / www.greek-catholic.ro / all rights reserved / contact