Joi, 25 aprilie 2011  
S Marcu, evanghelist (+ sec I)  
 MENIU
   scriptura
   predici
   rugaciuni
   cantece
   calendar
   sfinti
   imagini
   stiri
   biblioteca
   posturi
   varia
 PREDICI
Start :: Predici :: IPS Ploscaru

20 iulie 1990
Dragi credincioși

Vorbind despre credință, astăzi vă voi spune că există un argument foarte puternic, și anume martirii și confesorii. Martir înseamnă cel care își dă viața pentru credință, pentru Dumnezeu sau pentru o virtute înaltă. Confesor înseamnă că a suferit tot ceea ce i s-a impus pentru credință, chiar dacă nu a murit. Isus ne spune: "Dacă M-au persecutat pe Mine și pe voi vă vor persecuta, dacă au ținut cuvântul Meu și pe al vostru îl vor ține. Va veni vremea când va da frate pe frate la moarte și tată pe fiu și se vor ridica fiii asupra părinților și-i vor omorî. Va veni vremea când tot cel ce vă va ucide pe voi, să creadă că aduce slujbă lui Dumnezeu" (In. 16, 2), adică face o faptă bună lui Dumnezeu dacă ne omoară.

Martiriu înseamnă că omul nu se apără, nu fuge, nu se ascunde, ci se supune voinței lui Dumnezeu.

Isus spune: "Eu sunt vița, voi sunteți mlădițele. Ceea ce înseamnă, că aceeași sevă din Mine curge și prin voi". Un lucru foarte mare, despre care Sfântul Petru, în prima scrisoare, spune: "Mari și minunate lucruri ne-a arătat nouă Dumnezeu să ne facă părtași dumnezeieștii firi, ca să fim părtași cu Dumnezeu". Să fim dumnezei cum zice Isus: "Dumnezei sunteți și fiii Celui Preaînalt". Isus este una cu noi; o vedem când îl convertește pe Sfântul Pavel pe drumul spre Damasc Sfântul Pavel înainte se numea Saul, era un tânăr care căuta să prigonească pe creștini, avea mare ură pe ei și a luat de la marele preot din Ierusalim scrisori să meargă la Damasc, pentru a-i prinde pe creștini. Pe drumul spre Damasc îi apare Isus și-l întreabă: "Saule, Saule, pentru ce Mă prigonești?" (F. Ap. 9, 4). Saul nu-L prigonea pe Isus, ci pe creștini, dar Isus îl întreabă: "(...)pentru ce Mă prigonești?", pentru că El era una cu cei prigoniți.

Sfântul Ioan, în cartea Apocalipsei, spune: "Am văzut sub altar sufletele celor care au fost omorâți pentru credință și toți strigau către Dumnezeu: Până când, Stăpâne drepte, zăbovești să răzbuni sângele nostru față de cei care stau pe fața pământului? Și la fiecare i s-a dat un veșmânt alb, și li s-a spus să mai aștepte încă puțin timp până când se va împlini numărul celor împreună slujitori frați ai lor, care vor fi uciși pentru credință" (Apoc. 6, 10-11). Continuă Sfântul Evanghelist să spună că martirii sunt cei care și-au spălat hainele în sângele Mielului, adică și-au spălat hainele în sângele lui Isus.

Un autor din primele secole ale creștinismului, în scrisoarea 155 din Patrologia, "Martirium Policarpum", spune: "În Smirna au fost omorâți mai mulți creștini, jupuiți de vii. Tot trupul lor era deschis încât păgânii de la spectacolul din circ, care erau acolo special pentru a se distra de moartea creștinilor, au izbucnit în plâns, dar creștinii nu scoteau nici un cuvânt". Și adaugă scrisoarea: "Eu aș spune că sufletele lor erau în afara trupului sau, mai bine zis, Isus era între ei și le vorbea".

Un altul, tot într-o scrisoare anonimă, "De laudae martirum" (Despre lauda martirilor), scrie: "Eu am fost la circ și am auzit cum vorbeau doi păgâni între ei. Unul spunea: «Eu cred că acesta are soție și copii; totuși, nici dragostea față de soție, nici iubirea paternă față de copii nu-l înfrânge. Ce-l face pe el să-și domine frica și să primească moartea? Trebuie să dai crezare unui om care primește moartea»".

Blais Pascal spunea: "Mie mi-e drag să cred pe martirii care se lasă uciși". Biserica noastră a avut martiri care s-au lăsat uciși. Vorbesc de preoții care au murit în închisoare, la canal sau la stuf. Îmi vine în minte imaginea unor călugărițe bătrâne, băgate în apa înghețată până peste genunchi; trebuiau să dea cu târnăcopul în apă ca să disloce câteva pietricele, introducând apoi mâinile în apa înghețată; le adunau în șorț și le duceau la grămadă. Nu conta câte pietre au scos, scopul era să moară. Un croitor de la Turda, șeful canalului, de fapt a unei părți, căci lagărul avea cinci părți, când venea medicul întreba:

- "Câți morți ai avut azi, doctore?". Iar doctorul răspundea:

- "Douăzeci".

- "Nu ți-ai făcut norma, de la 40 în sus este norma".

Deci, oamenii erau duși acolo pentru a fi omorâți. Cei care au stat cu episcopii, care au murit în închisori, care și-au dat viața bucuroși pentru credință, cunosc în ce chinuri au murit. Noi, cei de la Sighet, știam că atunci când unul murea era scos din celulă, îl trăgeau de picioare cu capul căzând de pe o treaptă pe alta și, noaptea la ora 24, se deschidea poarta și intra o căruță cu care se transporta gunoiul din închisoare. Dacă avea propriile albituri i le lăsa, dacă erau ale închisorii îl aruncau gol în căruță. Îl duceau la un cimitir, numit al vagabonzilor și sinucigașilor, un cimitir care nu aparținea nici unui cult. Acolo erau înmormântați. Erau făcute trei gropi; pe cel mort îl îngropau într-o groapă, o nivelau și făceau altă groapă, așa că în permanență erau săpate trei gropi.

La Sighet au murit trei dintre episcopii noștri, altul a murit la Gherla și unul la București.

Episcopului de la București cel puțin i se știe mormântul, dar cei care au murit la Sighet și la Gherla nu se știe unde au fost înmormântați. Pe primii martiri îi jupuiau de vii, sau îi îmbrăcau în piei de animale încă sângerânde și lăsau după ei câini flămânziți ca să creadă că este o fiară, sau îi legau de stâlp și le dădeau foc, năclăiți cu rășină să poată arde ca torțe vii. Acum, în secolul modern XX, nu era așa. Foamea, frigul, izolarea și altele trebuiau să sfârșească viața pas cu pas, doar suntem în secol tehnic și științific.

De multe ori am fost întrebat: "De ce nu ridicați problema martirilor bisericii?", sau: "Unii vă acuză că sunteți așa..., scriu în presă și voi nu răspundeți". Noi nu trebuie să răspundem, pe noi ne apără Dumnezeu.

Acum zicem ca la tenis sau la alte jocuri cu mingea: mingea e în terenul lui Dumnezeu, ai noștri au jucat, și-au dat viața, mai mult decât atâta nu puteau face.

Dar, câteodată întâlnești pe cineva care a aplaudat în timpul acela. Auzeam din închisoare cum treceau soldații pe stradă și cântau: "Stalin și poporul rus, libertate ne-a adus. O, Moscova, o, patrie!". Noi eram în închisori și spuneau: "Iar cei ce sunt în închisori, aceia-s trădători". Fiindcă eram în închisori, automat noi eram trădătorii. De altfel, toți aveam sentință de trădători de patrie. Pentru că Moscova era patria, dacă cineva nu era de părerea aceasta, atunci era trădător de patrie.

Ceea ce vă spun sunt cuvintele Mântuitorului: "Va veni vremea când tot cel ce vă va ucide pe voi să creadă că aduce închinăciune lui Dumnezeu" (In. 16, 2). Amin!




© 1999-2011 www.greco-catolic.ro / www.greek-catholic.ro / all rights reserved / contact