Sâmbata, 20 aprilie 2011  
S Teodor Trichina, c (+ sec V)  
 MENIU
   scriptura
   predici
   rugaciuni
   cantece
   calendar
   sfinti
   imagini
   stiri
   biblioteca
   posturi
   varia
 PREDICI
Start :: Predici :: IPS Ploscaru

Duminica Floriilor 1995
Dragi credincioși,

În duminica dinaintea Patimilor sărbătorim Intrarea lui Isus în Ierusalim, Floriile, pentru că lumea l-a întâmpinat pe Isus cu ramuri verzi tăiate din copaci.

Sfântul Luca scrie: "În duminica înaintea patimilor, când Isus cu ucenicii se apropiau de Betfage și de Betania spre Muntele Măslinilor, Isus a trimis pe doi dintre ucenici zicând: Mergeți în satul care este înaintea voastră și veți găsi un măgăruș legat, pe care nimeni nu a șezut. Dezlegați-l, și dacă vă va întreba cineva, să spuneți: Domnului îi trebuiește".

Sfântul Marcu continuă: "Ucenicii au dus asinul la Isus, și-au pus hainele pe el, iar Isus a șezut pe asin. Mulți își întindeau hainele pe cale, ca să treacă peste ele, alții au tăiat verdeață de pe câmp și ramuri de palmieri".

Sfântul Luca precizează: "Și cum se apropiau de povârnișul Muntelui Măslinilor, toată mulțimea ucenicilor cu bucurie au început a lăuda pe Dumnezeu zicând: Binecuvântat este împăratul cel ce vine în numele Domnului, pace în cer și mărire întru cele de sus". Acum s-a împlinit profeția lui Zaharia: "Spuneți fiicei Sionului: Iată, împăratul tău vine la tine blând, călare pe mânzul asinei".

Câțiva farisei, care erau acolo, i-au zis lui Isus: "Ceartă-ți ucenicii". Dar Isus le-a zis: "Vă spun adevărul, dacă aceștia vor tăcea, vor striga pietrele!". Când s-au apropiat de Ierusalim, văzând orașul, Isus a plâns asupra lui, zicând: "O, de-ai fi cunoscut cele pentru pacea ta (...), dar vor veni zile când dușmanii te vor înconjura din toate părțile și te vor face asemenea cu pământul și nu vor lăsa din tine piatră pe piatră, pentru că nu ai cunoscut vremea cercetării tale".

Evanghelistul Matei încheie: "Și cum a intrat în Ierusalim, toată cetatea a fost în mișcare și întrebau: Cine este acesta? Iar mulțimea răspundea: Este Isus, profetul din Nazaretul Galileii. Dar marii preoți și dascălii legii, văzând minunile ce le făcea și pe copii strigând: Osana Fiul lui David, s-au mâniat și au zis: Auzi ce spun aceștia? Iar Isus le-a zis: Oare n-ați citit că din gura pruncilor și a celor ce sug e făcut să iasă laudă?".

Din toate aceste evenimente de bucurie și de laudă aduse lui Isus, constatăm blândețea Mântuitorului; nici pentru farisei nu are cuvinte prea grele cu această ocazie. Intrarea lui Isus în Ierusalim nu este un marș cuceritor asupra capitalei, cum citim că a făcut Abesalom când a alungat pe tatăl său David.

Pilat era la Ierusalim, sosit de la Cezareea pentru a fi prezent în perioada de Paști, spre a supraveghea să nu se facă vreo demonstrație împotriva împăratului. El ar fi luat măsuri dacă i s-ar fi părut că Isus vine ca un cuceritor. Puiul de asină pe care ședea era animal de pace și povară, nu de război; la război se foloseau cai. Nimeni nu purta arme. Intrarea lui Isus în Ierusalim a fost o procesiune, nu un marș.

Sfântul Ambrozie zice: "Împărăția lui Dumnezeu se cucerește cu blândețe, nu cu sabia". Profetul Isaia, cu 700 de ani înainte, văzându-l pe Isus, exclamă: "Ca un miel la junghiere s-a dus și ca o oaie în fața celor ce o tund, așa nu și-a deschis gura Sa". Toată cartea Apocalipsei îl numește pe Isus "Mielul", adică cel care are blândețea. "Și-au spălat și albit hainele în sângele mielului", se spune în mod figurat de cei convertiți. Isus numește "fericiți" pe cei blânzi, că aceia vor moșteni pământul. Este singura fericire care are o promisiune pământească. Nu cei viteji, cei violenți vor moșteni pământul, ci cei blânzi.

Sfântul Augustin spune: "Isus nu zice: «Învățați de la Mine să înviați morți, să umblați pe valuri, să vindecați orbi», ci zice: «Învățați de la Mine căci sunt blând și smerit cu inima!»". Văzându-L pe Isus cum a murit, iertându-i pe cei care-l chinuiau: "Doamne, iartă-le lor că nu știu ce fac", centurionul roman, care nu era la prima execuție, a strigat: "Cu adevărat Fiul lui Dumnezeu a fost acesta!", iar tâlharul din dreapta, care a jefuit și a răpus vieți nevinovate, a fost mișcat și, părându-i rău, a zis: "Pomenește-mă, Doamne, când vei veni întru împărăția Ta!". Mulțimea, după ce a văzut întunericul și cutremurul, s-a căit, bătându-și pieptul.

În rugăciunea "Tatăl nostru" ne rugăm: "Și ne iartă nouă păcatele noastre, precum și noi iertăm greșiților noștri". Toți oamenii împreună, persecutori și persecutați, vom face un lot de judecată înaintea tribunalului lui Dumnezeu și nu știm care vom ieși mai bine. Hermas, în cartea sa, "Păstorul", scrie: "Până când oamenii sunt în viață, sunt ca lemnele în pădure iarna, nu știi care-i uscat și care-i verde. Când vine primăvara (judecata), cel sănătos și viu înflorește, iar cel uscat rămâne desfrunzit".

În Vechiul Testament, Iosif a dat o mare pildă de blândețe față de frații săi care l-au vândut din invidie: îi primește în Egipt, le dă pământul cel mai bun, fără să le reproșeze nimic.

În viața Sfântului Francisc de Sales se istorisește cum un nobil din Genova a venit la el să-i ceară un post pentru un preot, o rudenie. Episcopul a spus că trebuie să aducă acest caz la cunoștința consiliului consistorial, ca nu cumva altul să fie neîndreptățit. La acest răspuns, petiționarul a aruncat episcopului învinuiri și insulte. Sfântul Francisc le-a ascultat cu liniște. Un prieten l-a întrebat de ce nu i-a răspuns, iar el a declarat: "Nu nobilul vorbea, ci mânia și patima din el. Va veni înapoi și vom fi cei mai buni prieteni, căci în timp ce mă insulta, mă gândeam la calitățile lui ". De fapt, nobilul a revenit, blândețea a învins.

Blândețea este o virtute a celor care trăiesc în pace cu ei înșiși, precum și cu cei din jur. Un om nervos și agitat ajunge foarte greu să-și stăpânească mânia și să practice blândețea. Eu vă recomand să practicați blândețea. Când sunteți acuzați pe nedrept, gândiți-vă că cea mai mare nedreptate s-a făcut Mântuitorului, bătut, disprețuit, răstignit pentru noi, fără revoltă și fără amenințare. Să medităm aceste cuvinte: "Ca un miel la junghiere s-a dus și ca o oaie în fața celor ce o tund, așa nu și-a deschis gura Sa". (Is. 53, 7) Amin!




© 1999-2011 www.greco-catolic.ro / www.greek-catholic.ro / all rights reserved / contact