Sâmbata, 20 aprilie 2011  
S Teodor Trichina, c (+ sec V)  
 MENIU
   scriptura
   predici
   rugaciuni
   cantece
   calendar
   sfinti
   imagini
   stiri
   biblioteca
   posturi
   varia
 PREDICI
Start :: Predici :: IPS Ploscaru

11 iulie 1990
Dragi credincioși,

Am văzut până acum că noi putem dovedi existența lui Dumnezeu prin:

- cauzalitate, toate sunt create de Dumnezeu, cauza primară a tuturor lucrurilor;

- finalitate sau scop, toate ființele și lucrurile au un scop.

Mai există un argument poate cel mai simplu de constatat, argumentul istoric, de care ne vom ocupa astăzi. Marele filozof grec, Plutarh, spunea: "Nu există nici un popor care să nu fi ajuns la cunoștința de Dumnezeu". Că există oameni care afirmă că nu este Dumnezeu, aceasta a fost totdeauna.

Citim în Sfânta Scriptură: "Zis-a nebunul în inima lui, că nu este Dumnezeu". Dacă pe acești necredincioși Sfânta Scriptură îi numește nebuni, nu înseamnă că nu au minte, căci însuși Isus spune: "Fiii lumii acesteia sunt mai abili decât fiii lui Dumnezeu". Deci, necredincioșii nu înseamnă că nu au minte, ci sunt imprudenți și indiferenți.

Cicero spunea că, dacă vedem într-un loc o casă, știm că a fost construită de cineva. Sunt popoare sălbatice care nu au știut să folosească moneda, n-au știut să facă comerț, dar au crezut într-o divinitate, chiar dacă nu știau cum ar trebui să fie acea divinitate. Nu există popor fără cunoștința de Dumnezeu.

Naturaliștii, care se ocupă de viața animalelor, au încercat să deosebească pe om de celelalte animale și i-au zis homo faber, adică omul a inventat, a fabricat instrumente. Dar, există și animale inferioare care au această dibăcie. De exemplu, pe fundul oceanelor trăiește un crap care se numește crapul diogen. El prinde o larvă fosforescentă cu care urmărește prada, folosind-o ca o torță. Tot așa, un vultur din Etiopia, dacă găsește un ou de struț, el nu-l poate sparge cu ciocul. Atunci ce face? Ia o piatră și o aruncă; adevărat că nimerește greu oul, dar până la urmă, când îl lovește, se sparge și vulturul mănâncă conținutul. De aceea nu a rămas omului denumirea homo faber, cel care face instrumente. Există o altă denumire pe care au dat-o omului: homo religiosus, singurul animal care are o religie. Însă fiind mulți necredincioși printre oamenii de știință, nu au voit să fie numiți religiosus, și au schimbat în homo sapiens. Singur omul dintre toate animalele din lume are rațiune.

Despre argumentul istoric am amintit la începutul acestor meditații când am vorbit despre revelație. Mai adăugăm câteva argumente pe care săpăturile arheologice și rămășițele umane o dovedesc. Chiar dacă nu se știe precis care i-a fost religia, cum nu se știe care i-a fost culoarea sau modul de comunicare, omul primitiv a avut o credință. În prezent mai sunt triburi izolate care păstrează vechile credințe. Un trib din insulele Adaman, numit Mincopi, când l-au descoperit englezii erau atât de înapoiați încât nu cunoșteau nici fierul, nici focul, nici îmbrăcămintea. Drept îmbrăcăminte erau unși cu un noroi argilos. Quatrefage (antropolog și naturalist englez +1892) afirma că acest grup de indivizi aparține erei terțiare, dar totuși ei credeau într-un singur spirit, Puluga, creator, judecător sever. Ei credeau în viața de dincolo de moarte. Deci, argumentul istoric este încă o dovadă că toate popoarele credeau într-o ființă superioară, chiar dacă nu avea nume.

Înainte de a intra în istoria sacră, vreau să vă spun două lucruri necesare pentru a înțelege mai bine istoria religiei.

Ce este antropomorfismul? Cuvântul grecesc antropos înseamnă om, iar morgos, morfia înseamnă formă de a vorbi în felul omului. Toată Sfânta Scriptura este scrisă pentru oamenii simpli care nu au avut cunoștințe mari, foarte puțini dintre ei știau să scrie. De aceea, Dumnezeu le vorbește oamenilor în felul în care ei pot înțelege lucrurile.

Tot așa, Dumnezeu, cu pedagogia sa divină, a vorbit omului. Citim în Sfânta Scriptură:

"Dumnezeu a luat țărână, a făcut pe om și a suflat în fața lui suflare de viață și s-a făcut omul ființă vie". Toată această descriere este un antropomorfism, adică Dumnezeu a vorbit ca și cum ar fi fost un om și ar fi avut mâini, dar Dumnezeu este spirit, crearea omului nu a fost așa cum este descrisă în Biblie. Când auziți cuvântul antropomorfism, să știți că înseamnă o comparație a lui Dumnezeu cu un om, dar nu este așa. Dumnezeu a zis lui Moise: "Șezi pe stânca aceasta; când va trece slava Mea, te voi ascunde în scobitura stâncii și voi pune mâna Mea peste tine până voi trece; iar când voi ridica mâna Mea, tu vei vedea spatele Meu, iar fața Mea nu o vei vedea!" (Ex. 33, 22) Deci, Domnul a vorbit cu Moise în cuvinte omenești.

Ce înseamnă patriarhatul? Oamenii au fost conduși de la început de bărbații cei mai în vârstă. În limba latină pater înseamnă tată, deci, de la pater vine cuvântul patriarhat.

Sunt unele animale inferioare unde conducerea o are femela, bărbatul nu are mare importanță în aceste grupări. Așadar, patriarhat este când conduce bărbatul, iar matriarhat când conduce femeia.

În toată Sfânta Scriptura, atât în Vechiul Testament cât și în Noul Testament, conducerea o are bărbatul. Când se citește genealogia lui Isus în Evanghelia după Matei, începe așa: "Isus Cristos fiul lui Avraam, Avraam a născut pe Isac, Isac a născut pe Iacob", adică bărbații "nășteau", nu femeile. Femeile sunt cele care suportă chinurile nașterii și atâtea necazuri în legătură cu venirea pe lume a unui copil, dar tot bărbatul este cel felicitat.

În cartea "Istoria culturii și civilizației", scrisă de Ovidiu Drâmbă, autorul afirmă că niciodată femeia nu a condus, ci totdeauna a condus bărbatul. Așa este și astăzi. Bărbatul este mai liber, are forța mai mare și munca mai bine retribuită.

Astăzi 11 iulie, Biserica sărbătorește pe Sfânta Eufemia. Eufemia s-a născut în regiunea Calcedonului, pe vremea împăratului Dioclețian. Era creștină și într-o perioadă de persecuții ea a fost dusă în fața guvernatorului, unde a declarat cu toată demnitatea că este creștină și nu se sperie de torturile împăratului, căci în cer o așteaptă fericirea veșnică. Eufemia a fost torturată, trasă pe roată, aruncată în flăcările unui foc puternic, apoi dusă în arene la fiarele sălbatice, dar din toate acestea a ieșit nevătămată, iar la urmă i s-a tăiat capul.

Sfânta Eufemia și-a dovedit credința ei acceptând martiriul, căci fără fapte credința este moartă. Amin!




© 1999-2011 www.greco-catolic.ro / www.greek-catholic.ro / all rights reserved / contact